Monday, April 27, 2009

Oferta pomocy zdalnej.

O tym, że w systemach Windows istnieje Pomoc Zdalna wie chyba każdy. W większości przypadków mylnie zakłada się, że pomoc zdalna musi być zainicjowana przez użytkownika poprzez wysłanie zaproszenia. Przez to błędne stwierdzenie część Administratorów po prostu rezygnuje z funkcji Pomocy zdalnej. Twierdzą oni, że wytłumaczenie użytkownikowi gdzie klikać jest zbyt czasochłonną i zbyt częstą czynnością. Jeśli w organizacji zdarzy ci się mieć niereformowalne jednostki możesz wykorzystać mechanizm “Oferty pomocy zdalnej”.

Klasyczny przypadek rozwiązywania problemu:

  1. Użytkownik dzwoni do administratora lub HelpDesku z problemem

  2. Jeśli problemu nie udaje się rozwiązać za pomocą zwykłej rozmowy administrator prosi użytkownika o wygenerowanie pliku pomocy zdalnej.

  3. Użytkownik generuje i wysyła plik pomocy

  4. Administrator odbiera zaproszenie

  5. Wspólnie naprawiają problem

  6. Jeśli problem uda się rozwiązać administrator rozłącza się i wraca do swoich obowiązków

Przypadek rozwiązywania problemu poprzez oferowanie pomocy zdalnej:

  1. Użytkownik dzwoni do administratora lub HelpDesku z problemem

  2. Jeśli problemu nie udaje się rozwiązać za pomocą zwykłej rozmowy administrator wysyła ofert pomocy do użytkownika ( wymagana nazwa komputer i login użytkownika)

  3. Użytkownik przyjmuje ofertę pomocy

  4. Wspólnie naprawiają problem

  5. Jeśli problem uda się rozwiązać administrator rozłącza się i wraca do swoich obowiązków

Niby druga metoda jest krótsza o jedne podpunkt, jednak kto korzystał z pomocy zdalnej ten wie, że punkt trzeci  z pierwszej sytuacji wcale nie jest taki prosty w realizacji:)

Konfiguracja.

Jeśli chodzi o stacje klienckie to konfiguracja odbywa się poprzez utworzenie odpowiedniej polityki, która zostanie na nie nadana. W skrócie:

  • Włączamy pomoc zdalną

  • Deklarujemy użytkowników, którzy takiej pomocy mogą udzielić



Na sam koniec na pulpicie swojego komputera tworzymy sobie skrót, który odwołuje się do linku podanego poniżej. Za pomocą tego skrótu będziemy oferowali pomoc zdalną.
%windir%\explorer.exe "hcp://CN=Microsoft%20Corporation,L=Redmond,S=Washington,C=US/Remote%20Assistance/Escalation/Unsolicited/Unsolicitedrcui.htm"

Edit: Link przydatny w systemach Windows XP i 2003

Wywołanie

Po odświeżeniu zasad na stacjach końcowych możemy zapomnieć o problemie generowania zaproszeń pomocy zdalnej. Podczas rozwiązywania kolejnego problemu po prostu:

  1. Klikamy w skrót, który sobie utworzyliśmy na pulpicie

  2. Następnie w nowym oknie wpisujemy adres lub nazwę komputera z którym chcemy się połączyć. Jeśli korzystamy z programu BGinfo to użytkownik ma nazwę swojego komputera wypisaną na pulpicie.

  3. Po wpisaniu nazwy klikamy połącz

  4. Jeśli połączenie się udało wybieramy użytkownika, który ma problem. i klikamy dołącz

  5. Telefonicznie prosimy o zatwierdzenie naszej oferty

  6. Pomagamy rozwiązać problem

3 comments:

  1. Warto wspomnieć, że tak skrót zadziała tylko w XP/2003. W Vista/2k8 pomoc zdalna ma od razy funkcjonalność oferowania :)

    ReplyDelete
  2. Dzięki za info już poprawiłem.

    ReplyDelete
  3. Warto takze wspomniec, ze aby Oferowanie Pomocy zdalnej zadzialalo, musza byc na komputerze "nowicjusza" (komputerze, do ktorego wysylamy oferte pomocy) uruchomione dwie uslugi, mianowicie:
    - Uslugi Terminalowe
    - Menedżer sesji pomocy pulpitu zdalnego

    Pozdrawiam,
    Maciek

    ReplyDelete